zondag 1 februari 2015

Kraai

Vandaag wachtte de kraai ons weer op op het strand. Er zijn verschillende kraaien en ik ken ze niet uit elkaar. Die ene kraai onderscheidt mij wel van andere mensen. Direct vliegt hij op de hond en mij af. Hij heeft geleerd dat ik altijd wat lekkers bij me heb voor de hond en dat hij ook altijd wat krijgt. Als het te lang duurt, krast hij.
Kraaien - en andere kraaiachtigen: de ekster, de gaai, de kauw- zijn met papegaaien de intelligentste vogels.  Eind vorig jaar las ik in de Trouw over een recent onderzoek van Wasserman, gepubliceerd in Current Biology.  Kraaien moesten kaarten herkennen, waar cirkels of driehoeken of vierkanten op stonden. Kozen ze de juiste kaart,  die hetzelfde was als een eerder getoonde kaart, dan lag daar lekkers onder. Dat was voor een kraai niet moeilijk. Vervolgens moest de kraai een meer abstracte vergelijking maken, en weten dat bijvoorbeeld bij een kaart met twee cirkels en een driehoek een kaart paste met twee vierkanten en een cirkel. Ook dat konden de kraaien. De conclusie was dat kraaien abstract kunnen denken en op dit gebied zelfs intelligenter zijn dan sommige mensen.

1 opmerking: